Thomas – kleuter

Dit is Thomas, hij is 4 jaar en dol op school want daar beleeft hij de leukste avonturen. Elke dag wandelt hij samen met mama naar school, wanneer hij dichterbij komt hoort hij de kindjes van de kleuterklas spelen op de speelplaats. Aan de schoolpoort staat er altijd een juf klaar die hem elke ochtend begroet met een grote glimlach. Thomas ziet meteen zijn vriendinnetje Sarah en rent naar haar toe, ze spelen samen tot wanneer de bel gaat.

Als de kindjes in de klas komen is het tijd voor het kringmoment, iedereen gaat op zijn of haar plekje zitten. De juf vertelt over de dagen van de week en we zingen er allemaal samen een liedje over. Daarna kijken we aandachtig naar buiten en mag een vriendje vertellen over het weer. Alles wat we vertellen in de kring, krijgt een plekje aan de muur zodat we aan de hand van foto’s alles kunnen onthouden.

Nadien leest de juf een leuk verhaal voor over Jules op de boerderij. Thomas en zijn vriendjes luisteren aandachtig en stellen vragen over het verhaal. Na het verhaal mogen alle kinderen een kunstwerk maken door met verf allemaal stipjes te zetten en zo de boerderijdieren in te kleuren. Hij toont heel blij zijn kunstwerk, de juf zegt dat ze het prachtig vindt en dat hij heel trots mag zijn op zijn eigen werk.

Na het harde werken is het tijd voor de lunch. Thomas opent zijn rugzakje en haalt zijn brooddoos tevoorschijn. Mama heeft een heerlijke boterham met kaas belegd en een lekkere appel voor hem gesneden. Hij smult ervan samen met zijn vrienden. Na de boterhammetjes gaan Thomas en Sarah buiten spelen. Ze rennen rond, spelen verstoppertje en genieten van de speeltijd op het grote groene grasveld. Thomas heeft de grootste pret.

Na de pauze mogen alle vriendjes van de klas een hoekje kiezen via het keuzebord. Zo kunnen ze stallen bouwen in de constructiehoek, boekjes lezen over de boerderij in de leeshoek, met de kruiwagen rijden in de bewegingshoek of boer en boerinnetje spelen in de rollenspel hoek. Thomas kiest voor de taalhoek, daar mag hij allemaal lettertjes ‘B’ zoeken, dat vindt hij tof. Maar vandaag is het nog leuker want Thomas mag de verantwoordelijke zijn van deze hoek.

De kindjes hebben super veel plezier, ook de juf speelt mee en helpt met de stallen te bouwen. Tot plots twee kindjes ruziemaken in Thomas zijn taalhoek. Hij gaat er meteen naartoe en kan gelukkig de ruzie snel oplossen. Iedereen kan terug fijn samenwerken.

Na deze leuke dag op school is het tijd voor Thomas om naar huis te gaan. Hij zwaait naar Sarah en zijn juf en loopt hand in hand met mama naar huis. Hij vertelt vol enthousiasme over zijn avonturen op school: het verhaal over Jules, zijn kunstwerk en de mooie speelplaats.

Ook mama en papa genieten ervan om Thomas zo blij en gelukkig van school te halen. Ook al wisten ze een beetje wat hij vandaag had beleefd omdat de juf al leuke foto’s op Classdojo had gedeeld met de ouders van alle vriendjes uit de klas.

’s Avonds kruipt Thomas in bed, met zijn knuffel stevig tegen zich aan. Hij sluit zijn ogen en droomt van nieuwe avonturen die hem de volgende dag op school te wachten staan. En zo eindigt een dag in het leven van de vrolijke kleuter, Thomas. Hij weet dat elke dag op school vol verrassingen zal zijn. En hij kan niet wachten om meer te leren en te ontdekken.

Samira – 1ste leerjaar

Woensdagochtend, 1 september. Samira staat op en voelt allemaal kleine kriebels in haar buik Ze is zo opgewonden dat ze zelfs haar favoriete boterham niet op krijgt.

Vandaag belooft een fantastische dag te worden. De zon schijnt, vogeltjes fluiten en haar nieuwe schoenen staan klaar want vandaag mag ze terug naar school en wel naar het eerste leerjaar!

 Ze heeft gehoord dat het eerste leerjaar een spannend avontuur zou zijn, vol nieuwe vrienden, interessante lessen en magische ontdekkingen. Op de eerste schooldag stapt Samira vol enthousiasme de klas binnen. Ze kijkt rond en ziet allemaal nieuwe, maar ook bekende gezichten. De juf begroet haar hartelijk en begeleidt haar naar haar plaats.

De kriebels die ze voelde toen ze opstond vanmorgen beginnen stilletjes aan te verminderen, want ook al zat ze nog niet eerder in het eerste leerjaar, de juf en de klas voelen toch al een beetje vertrouwd. Toen Samira in het derde kleuterklasje zat gingen ze al eens ‘over de drempel’. Hierdoor leerden alle kindjes van de derde kleuterklas, de juffen en de klassen van het eerste leerjaar kennen.

Als alle kindjes in de klas zijn en hun plaatsje hebben gekregen, geeft de juf alles wat je nodig hebt in het 1ste leerjaar. Ook vertelt de juf dat we op school zo weinig mogelijk verpakkingen willen en dat we vragen aan mama en papa om koekjes, fruit en boterhammen in een doosje mee te brengen. Ook water hoort in een drinkfles te zitten, zegt de juf!

Trots haalt Samira haar waterfles en brooddoos uit haar boekentas, deze afspraken zijn net dezelfde als in de kleuterschool denkt ze. Dat is handig om te onthouden!

TRIIIIINNGG, De belt gaat! Alle kinderen in de klas kijken verbaasd op. Speeltijd zegt de juf! Bij het buitengaan krijgen jullie allemaal van mij nog een lekkere appel. Want woensdag is fruitjesdag!

Met de appel in de hand en haar vriendjes achter haar loopt Samira enthousiast naar de speelplaats. Rustig kijkt ze rond en neemt alles in zich op, een speeltuin, een voetbalveld, een sportveld, een podium, een tuinhuis met speelgoed en een groot klimtuig met glijbaan… Wauw, denkt ze. Hier kunnen we uren speelplezier beleven.

Na de speeltijd start de juf met de allereerste les: cijfers.  Samira vindt het geweldig om te leren tellen en sommetjes te maken. Ze ontdekt al snel dat ze erg goed is in rekenen. Ze is trots op zichzelf en glimlacht van oor tot oor.

Zo’n lesjes zijn wel vermoeiend denkt Samira na een tijdje. En ze is zeker niet de enige leerling die de eerste dag best druk vindt. De juf heeft snel door dat de kinderen hun aandacht aan het verliezen zijn en maakt tijd voor een grappig en energiek bewegingstussendoortje.

Na een dag vol plezier en leren is het tijd om naar huis te gaan. Samira rent naar haar mama en papa en vertelt hen enthousiast over haar eerste dag op school. Ze spreekt vol lof over haar nieuwe vrienden, de leuke lessen en hoe ze had genoten van het leren. Ook mama en papa wisten heel goed wat Samira vandaag had meegemaakt want de juf had alles al verteld via een berichtje op ClassDojo. Er stonden zelfs enkele leuke foto’s op van een gelukkige Samira. 

En zo groeide Samira op, altijd nieuwsgierig en vol passie voor het leren. Het eerste leerjaar was het begin van een prachtige reis die haar kennis, vriendschappen en magische ontdekkingen zou brengen. Samira wist dat haar toekomst helder en vol mogelijkheden was, en ze was vastbesloten om er ten volle van te genieten.